Netwerkmiddag Zundert: De discussie gaat verder…


Geplaatst op 21 december in Nieuws. 1 Reactie

Op maandag 19 december organiseerde if then is now de derde Netwerkmiddag. Dit keer in het Vincent van Goghhuis in Zundert. Vrijetijdshuis Brabant was mede-gastheer van deze goed bezochte netwerkmeeting over Locatie + Beleving. Brabant is actief met o.a. de Biografie van Vincent van Gogh resulterend in publicaties en routes om internationale cultuurtoeristen naar Brabant te halen. Doelstelling daarbij is om van 650.000 naar 1 miljoen overnachtingen te gaan in 2013.

Belang van Persoonlijk Contact

Erfgoed en toerisme trekken steeds meer naar elkaar toe. Om het publiek te verbreden en erfgoed in een breder perspectief te plaatsen, kan deze tweedeling een eenheid worden als Persoonlijk Contact goed wordt ingezet en benut. Overal kom je dit begrip tegen: als medium voor communicatie (mond tot oor), in de sociale media etc. Super-users van erfgoedinstellingen kunnen bijvoorbeeld ambassadeurs worden, vrijwilligers kunnen zelf ideeën leveren om organisaties te verbeteren. Het begint met gesprek: als je met een paar mensen begint en hen spreekt het aan, en krijg je de olievlek waar je naar op zoek bent. Mensen hebben immers een fundamentele behoefte om te delen. Daarvoor moet je investeren in relaties!

Discussiepunten en vragen

De belangrijkste discussiepunten van de 403 Forbidden middag over Super-Users en Crowdsourcing, wil if then is now delen en verder bespreken.

  1. Het draagvlak onder de plaatselijke bevolking is voor (regionale en plaatselijke) erfgoedinitiatieven van groot belang. Hoe krijg je daar aandacht voor? Hoe concretiseer je dat dan? Hoe meet je de toegevoegde waarde en het economisch effect van het project of van tools van bijvoorbeeld een app? Op macro niveau is dat beter te doen dan op lokaal niveau. Kent iemand goede voorbeelden?
  2. Wat moet er in/bij erfgoedinstellingen veranderen om ze mee te laten draaien in een meer zakelijke dienstverlening? Hoe krijg je musea, heemkundekringen, e.d. zo ver dat ze hun know-how en capaciteiten delen?
  3. Vaak werken erfgoedinstellingen al tijden met een in beton gegoten Mission Statement. Waarom? Die vraag naar het waarom een instelling bezig is met erfgoed wordt niet vaak gesteld, herhaald, noch beantwoord. Als dat wel zou gebeuren, zou de duurzaamheid van veel projecten verbeterd kunnen worden, en

    403 Forbidden

    continuïteit gewaarborgd.
  4. Onder musea voert het exposeren de boventoon, bij heemkundekringen het (informatie) verzamelen. Hoe kunnen de vier pijlers (verzamelen, conserveren, bestuderen en exposeren) in evenwicht gebracht worden, en voorzien van een wezenlijk WAAROM?
  5. De leden van heemkundekringen en historische genootschappen moeten bewust gemaakt worden van de meerwaarde van het delen van hun kennis. Hoe doe je dat? Hoe kun je dit enthousiasme en deze energie aanboren om Crowdsourcing projecten te laten slagen?

Theo Meereboer presenteerde uitgebreid over deze onderwerpen.

Suggesties van de deelnemers wezen in de richting van het makkelijk en gratis aanbieden van tools om het werk van deze verenigingen te vereenvoudigen. Meer informatie kun je ook vinden op de www.crowdsourcing.org waar veel (veelal theoretische) informatie te vinden is. Wie kent nog meer praktische voorbeelden met succes- en


nginx/1.6.3
faalfactoren?

Reageer svp. op deze punten via onderstaand reactieformulier.
En / of geef je op als tester via menno@plaatsenvanbetekenis.nl

Op 9 januari organiseert if then is now de volgende Netwerkmiddag in het Fries Museum in Leeuwarden.

 




Delen

Geschreven door Janne Heling



Een reactie op “Netwerkmiddag Zundert: De discussie gaat verder…”

  1. Jammer dat ik niet bij de netwerkdag was. Toch een opmerking over de samenvatting rond het persoonlijk contact en door doorwerking naar locale gemeenschappen. Mijn jarenlange ervaring in trainen van vrijwilligers in streekmusea leert me hoe belangrijk persoonlijk contact is zowel naar bezoekers als locale instanties. Ze moeten dan ‘een verhaal hebben’. Geen mission statement en nog minder het kunnen opdreunen van jaartallen, marketing concepten of verwijzen naar anderen, boeken of video’s. Het gaat om authentieke uitstraling. Je moet delen hoe je zelf iets hebt meegemaakt (‘je liep toch zelf vroeger ook in klederdracht..vertel..) of wat je zelf geraakt heeft (van dat schilderij begreep ik niets, totdat iemand tegen me zei je moet het eens op die manier bekeken. Toen ging me een licht of en dat wil ik graag met jullie delen). De angst om ‘fouten’ te maken
    (informatie doorgeven die overigens veel beter op papier of bord gezet kan worden en waarnaar verwezen kan worden als intermediair) overheerst de emotionele betrokkenheid en de functie. En juist vanwege die betrokkenheid is men nota bene vaak vrijwilliger geworden. Zo simpel is dat, maar om dat vlammetje door te geven aan een bezoeker, dat vraagt behoorlijk wat veiligheid om ‘op verhaal te komen’.
    Jan Swagerman info@janswagerman.nl

Geef een reactie