Netwerkbijeenkomsten: discussieer mee!


Geplaatst op 29 november in Nieuws. 2 Reacties

Verslag netwerk bijeenkomst 28 november 2011

Op maandag 28 november vond de tweede van een reeks netwerkbijeenkomsten plaats die if then is now met andere erfgoedinstellingen organiseert. Dit keer ontving Het Utrechts Archief ons als gastlocatie. De bijeenkomst stond in het teken van verdienmodellen en locatieve media.

Discussieer mee!

Donderdag 1 december verschijnt een uitgebreid verslag op ons blog en in de nieuwsbrief. Hier alvast de belangrijkste discussiepunten (ook nog van onze eerste netwerksessie) om op te reageren of op door te gaan.

 

 

 

Uitkomsten en discussiepunten van de eerste bijeenkomst in het Amsterdam Museum:

  • Wat is de betekenis van erfgoed en locatie/beleving platforms als if then is now voor middelgrote en kleinere erfgoedorganisaties? Welke diensten zit men op te wachten? Welke vormen van samenwerking?
  • if then is now gaat niet uit van doelgroepen maar van volggroepen. Hoe noodzakelijk is het om producten en diensten te ontwikkelen voor concrete persona’s? Of laat je je community daarin actief mee ontwikkelen?
  • Is een In-store concept van meerdere aanbieders onder een dak (Bijenkorf): het aanspreken van zowel de toerist, als de amateur-experts en erfgoed-professionals, levensvatbaar als concept voor een erfgoed en locatie platform?

Discussiepunten wat betreft locatieve media en verdienmodellen:

  • Prangende vraag: hoe zorg je ervoor dat het publiek gaat bijdragen en deelnemen binnen een community? Kortom hoe bind je gebruikers en bezoekers aan je site? Ter inspiratie het verslag van bijeenkomst over UGC van UvA Erfgoedlab. Stelling: Concrete vragen leveren concrete antwoorden en nog meer als je dit doet rond zogenaamde Stollingskernen of kristallisatiepunten voor content toevoeging.
  • Nastreven van Partnerschappen die 403 Forbidden verder gaan dan standaard contracten, levert veel op. if then is now gaat dit (hyper)lokaal aanpakken. Hoe kun je als platform of als instelling waarde toevoegen aan deze partners?
  • Als je een langdurige relatie opbouwt met de gebruiker /bezoeker is deze eerder bereid om voor diensten (op je platform) te betalen. Hoe kunnen we hen het beste binden?
  • Dit geldt ook voor (commerciële) partners. Welke waarden vinden deze partners belangrijk? Bezoekersaantallen, branding of toegevoegde waarde?
  • Welke andere vormen van verdienmodellen zijn er in de culturele sector te onderscheiden, en waar if then is now iets van zou kunnen opsteken?

We zijn benieuwd!



Delen

Geschreven door Janne Heling



2 reacties op “Netwerkbijeenkomsten: discussieer mee!”

  1. Graag zou ik het verschil willen weten in doelgroepen en volggroepen?

    dank!

Geef een reactie