If then is now netwerkbijeenkomsten van start


Geplaatst op 17 november in Nieuws. 3 Reacties

Op maandag 14 november vond de eerste van een serie netwerkbijeenkomsten plaats die if then is now de aankomende maanden organiseert. In samenwerking met het Amsterdam Museum nodigden we een aantal professionals uit zowel de erfgoedwereld als de creatieve sector uit om mee te denken over de thematiek van if then is now, over de koppeling van erfgoed en toerisme, het gebruik van sociale media en over mogelijke verdienmogelijkheden. Aanwezig waren Georges Elissen, werkzaam bij het Archief Eemland en Amersfoort op de Kaart, Sjoerd Jurkovich, oprichter van conceivedbyus, Maarten Brinkerink, projectmedewerker Research en Development bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Sarah Thurlings-Heijse hoofdredacteur en assistent projectleider bij Oneindig Noord-Holland, Sophie Visser, directeur van Landzij, Denise Harskamp, conceptontwikkelaar bij Publiekszkn en Anouk Janssen, teamleider bij de afdeling Collecties aan de Koninklijke Bibliotheek. Menno Heling en Theo Meereboer verzorgden de presentaties.

Deelname aan vervolgnetwerkmiddagen
De volgende netwerkmiddag is op 28 november in het Utrechts Archief: over erfgoed, if then is now en verdienmodellen. De andere data vind je via ons Locatie + Beleving Lab.
Opgave voor deelname is gratis en kan via ons webformulier

Vervolg verslag: Nieuw concept

Na een introductieronde presenteerde Menno Heling het nieuwe concept van if then is now. Hij gaf een korte toelichting over de omschakeling van het Plaatsen van Betekenis-concept naar het nieuwe concept. Doelstelling blijft erfgoed toegankelijk te maken voor een breed publiek. If then is 403 Forbidden now levert niet alleen een toeristische service af, maar wil ook mensen betrekken bij erfgoed en geschiedenis. ‘Essays’ waarin gebeurtenissen en personen uit heden en verleden naast elkaar worden geplaatst prikkelen bezoekers om verder te lezen en te zoeken en informatie toe te voegen en te delen. If then is now wil binnen 5 jaar hét community platform zijn dat onze gemeenschappelijke schatkist van cultureel erfgoed toegankelijk en relevant maakt.

Diensten voor kleinere musea en verenigingen

If then is now zoekt vooral samenwerking met andere culturele instellingen, van landelijke musea tot lokale verenigingen. Samenwerking maakt sterk, zeker in een wereld van groeiende concurrentie. If then is now hoopt daarnaast de informatie-uitwisseling tussen erfgoedinstellingen en publiek op gang te brengen met een open (gratis) platform. Verenigingen of erfgoedinstellingen kunnen een eigen pagina aanmaken, met essays over eigen evenementen en tentoonstellingen. Met name kleinere instellingen en

403 Forbidden

verenigingen, die normaliter geen groot budget of reikwijdte hebben, kunnen zich zo profileren voor de cultuurtoerist.  If then is now werkt ook aan een webshopmodule, die eveneens inzetbaar is op de website van een historische vereniging of kleiner museum.

Zowel het toeristisch aspect als de roep om samenwerking konden rekenen op positieve reacties. Amersfoort op de Kaart en


nginx/1.6.3
LandZij zagen kansen in samenwerking. Maar er waren ook meer kritische reacties en vragen over de mogelijkheden van if then is now. Sarah Thurlings-Heijse vroeg zich af hoe culturele instellingen zich kunnen profileren op if then is now wanneer er vele honderden aanmeldingen zijn. Daar bleek een oplossing voor: de persoonlijke suggestielijst zal automatisch aangepast worden aan de wensen en interesses van de bezoeker. Sjoerd Jurkovich haakte in op de mogelijkheid die if then is now biedt om een eigen tentoonstelling te promoten. Musea kunnen immers op talloze andere manieren publiciteit genereren. Menno Heling antwoordde dat kleinere musea daar zelden budget voor hebben, terwijl grotere musea via if then is now directer hun doelgroep kunnen bereiken.

Doelgroepen of volggroepen

Vanuit musea en organisaties vloeide de discussie over naar doelgroepen. Ieder project hoort nu eenmaal één of meerdere doelgroepen te hebben wil het een succes worden, aldus Sarah Thurlings-Heijse. Oneindig NoordHolland is overgegaan naar het formuleren van persona’s: archetypes van bepaalde soorten gebruikers. Verschillende gebruikers willen nu eenmaal verschillende soorten producten, ook binnen de erfgoedwereld. Vooralsnog kiest if then is now bewust niet voor bepaalde doelgroepen. Als platform is if then is now neutraal en staat open voor iedereen. Wanneer de samenwerking met andere organisaties eenmaal op gang komt, wordt bekeken hoe if then is now toegespitst kan worden op de doelgroepen van die organisaties. Theo Meereboer voegde hier aan toe dat het denken in persona’s niet bepaald het ei van Columbus is. If then is now is, aldus Pieter de Nijs, als een Bijenkorfvestiging waar verschillende klanten verschillende producten kunnen kopen op verschillende etages en zelfs in verschillende inpandige ‘winkels’. Naast erfgoed kan de cultuurtoerist bij if then is now ook zoeken naar leuke winkels of horecagelegenheden. Zelfs de grootste cultuuraficionado wil immers ook wel even een broodje eten.

Georges Elissen vroeg zich af wat het voordeel van if then is now is tegenover bijvoorbeeld Google maps of Wikipedia. Sjoerd Jurkovich haakte ook hier bij aan en merkte op dat if then is now wel wat weg heeft van het internet als geheel. Pieter de Nijs verzekerde dat het project wel degelijk anders gaat worden dan bestaande websites en instanties. If then is now biedt namelijk sturing en gerichtheid voor de cultuurtoerist, en beantwoordt vragen on the spot via een app of het internet. Het haalt de krenten uit de pap en presenteert deze via de essays op een interessante en prikkelende manier. Maarten Brinkerink kon zich goed vinden in die sturing, maar benadrukte samen met Sarah nogmaals het belang van doelgroepen. Die zijn naar hun gevoel essentieel voor het staan of vallen van een project. Toch heeft die gerichtheid ook nadelen, aldus Theo, want teveel gerichtheid leidt tot tunnelvisie.

De middag werd, op verzoek van de aanwezigen, afgerond met een korte presentatie van Theo Meereboer over sociale media. Theo gaf een aantal belangrijke tips en inzichten met betrekking tot de manier waarop organisaties omgaan met sociale media. Er wordt veel gepraat, maar weinig geluisterd. Zonde, want juist de sociale media kunnen de effectiviteit van een organisatie verbeteren. Ook kan het de lege ruimten (structural holes) tussen bepaalde groepen/sectoren overbruggen, bijvoorbeeld tussen archeologie en de culturele sector. Het is belangrijk te beseffen dat er al veel gesprekken gaande zijn binnen de wereld van sociale media. Theo’s advies was daarbij aan te sluiten, in plaats van ieder voor zich nieuwe boodschappen de ruimte in te sturen. Sociale media is immers een proces, geen project met een vastomlijnd einddoel. Theo vatte het samen in zijn 6 x L van sociale media: Loosen, Listen, Likewise, Learn, L.A.T. relationship (loyalty and trust), (be)Love(d).

Uit de reacties van de deelnemers bleek dat het (effectief) inzetten van sociale media de nodige moeite kost. Iedereen ziet er het belang van in, maar het kost veel tijd om bij te houden. Bovendien moet een boodschap subtiel en via omwegen gebracht worden. Ook loop je als organisatie het gevaar dat je een schijnwereld creëert die vervolgens tot teleurstelling leidt bij de gebruiker.

De discussie werd voorgezet tijdens de borrel, die de afsluiting vormde van deze allereerste en succesvolle netwerkmiddag – een eerste stap op een lange, maar inspirerende weg.

 

Deelname aan vervolgnetwerkmiddagen

De volgende netwerkmiddag is op 28 november in het Utrechts Archief: over erfgoed, if then is now en verdienmodellen. De andere data vind je via ons Locatie + Beleving Lab.

Opgave voor deelname is gratis en kan via ons webformulier

 




Delen

Geschreven door Stefan Penders



3 reacties op “If then is now netwerkbijeenkomsten van start”

  1. Beste Menno en Theo e.a.,

    Netwerkbijeenkomst 2 Verdienmodellen was zeer boeiend. Jullie ambitie werkt aanstekelijk. Mooi om nationaal en internationaal iets te willen betekenen op het vlak van erfgoed met multimedia.
    Leuke mensen ontmoet.
    Succes! Henk Groenesteijn. Hiscue Erfgoed Educatie

  2. Theo Meereboer zegt:

    dag Henk, fijn dat je erbij was! Ook ik vond het een boeiende middag; vooral door de inbreng van alle aanwezigen. Ik heb daardoor weer meer kennis over zowel locatieve media als verdienmodellen opgedaan. Ben je er de volgende bijeenkomst (19 december in Zundert) ook weer bij?

  3. Ha Theo,
    Ik las vorige week pas je antwoord. Zundert vond ik wat ver weg. Vandaag lukte me ook niet. Houd me op de hoogte van data en plaatsen. Succes in 2012 met zijn allen,

    Henk Groenesteijn, info@hiscue.com. Hiscue.com

Geef een reactie